Médico-économie

Projets d'Evaluation Médico-économique et Recherche sur les Services de Santé

• RESPINE : Efficacy of intradiscal injection of BM-MSC in subjects with chronic LBP due to lumbar DDD unresponsive to conventional therapy : A phase 2/3 efficacy, propective, multicentre, double-blind, double-arm, randomized trial, comparing intra-discal allogenic adult BM-MSC therapy and sham-treated controls in subjects with chronic low back pain due to lumbar degenerative disc disease (DDD) unresponsive to conventional therapy.

• RLDP : Robotic versus laparoscopic distal pancreatectomy, a French prospective single-center experience and cost-effectiveness analysis : Although laparoscopic approach in patients requiring distal pancreatectomy for benign and low grade maignant tumors is actually described as the gold standard, the utilization of this challenging procedure remains low. At the same time, few data are available concerning the benefits of robotic distal pancreatectomy. In this prospective study, we aim to compare the short-term results of robotic (RDP) and laparoscopic distal pancreatectomy (LDP).

• AZAGAME ECO+ : Evaluation médico-économique de serious games thérapeutiques pour la prise en charge de la maladie d'Alzheimer et pathologies associées : l'objectif principal est d'évaluer le coût-utilité de la prise en charge de patients souffrant de la maladie d'Alzheimer à l'aide de Serious Games thérapeutiques issus du projet R&D AZaGAME, par rapport à une prise en charge habituelle. Parmi les objectifs secondaires, il est important d'évaluer la faisabilité en vie réelle de l'utilisation des SG dans différents types de structures de soin.

• EUROSTARS-REHAB E-NOVATION : Develop a therapeutic game "ToapRun" dedicated to rehabilitation of patients with Parkinson Disease, a series of assessment mini-games to remotely evaluate patients, a web Platform to follow-up evolution of the pathology and personalize rehabilitation sessions by the therapist.

• BODY SENS : We propose to build a new Platform using digital remote and sensitive captor efficient to monitor PROs. This Platform will permit to guide therapeutic décisions and enable patient-centred care.

• DRIVE : DRug use & Infections in ViEtnam (DRIVE): ending the HIV epidemic among people who inject drugs in Hai Phong, Vietnam. L'URME est en charge de l'évaluation médico-économique d'une intervention complexe destinée à réduire l'impact de l'infection à VIH chez les injecteurs de drogue au Vietnam. Financement NIDA/ANRS.

• RHU TRT-cSVD : Challenging diagnosis, prognosis and treatment in genetic cerebral small vessel disease. L'URME est responsable de la tâche 6.4 portant sur l'efficience et l'équité de la réhabilitation des patients CADASIL par une plateforme Internet centralisée. Financement ANR.

Le CHU labellisé centre expert RAAC par l’association GRACE
L'unité d'allergologie reconnue "Centre d'excellence"
Une première pierre pour le bâtiment des MIT
Lundi 23 avril 2018 Hall Gui de Chauliac de 10h à 14h30
Sur le thème "le travail invisible révélé à l’étudiant. Transmettre la face cachée de la pratique infirmière."